Επιμορφωτικό Σεμινάριο στο πλαίσιο του ERASMUS+
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο « Εξωστρέφεια του σχολείου και γνωριμία των μαθητών και εκπαιδευτικών με την πολιτιστική, οικονομική και περιβαλλοντική φυσιογνωμία του τόπου τους.» που πραγματοποιήθηκε στη Μασσαλία της Γαλλίας από 29/3/23 έως 5/4/23 και στο οποίο συμμετείχαν πέντε εκπαιδευτικοί του 1ου Γενικού Λυκείου Αλεξάνδρειας.
Μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το σύγχρονο σχολείο είναι η απομόνωση μαθητών, ιδιαίτερα στη διάρκεια της πανδημίας, η οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με τον καταναλωτισμό και την υιοθέτηση προτύπων εύκολου πλουτισμού και εφήμερων απολαύσεων, η απαξίωση της γνώσης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η αποκοπή από τοπικές παραδόσεις και διαχρονικές αξίες, η απαξίωση της απασχόλησης με τις παραδοσιακές ασχολίες του τόπου μας.
Στόχος του σεμιναρίου ήταν η καλύτερη κατάρτιση και η ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει το σύγχρονο σχολείο με σκοπό να ικανοποιηθούν τελικά οι ανάγκες των μαθητών, μέσα από την ενίσχυση της φιλομάθειας, του προσανατολισμού στις διαχρονικές αξίες και παραδόσεις, την ταυτόχρονη αξιοποίηση των τεχνολογικών αγαθών για τη βελτίωση της καθημερινότητας, τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και τη διατήρηση του φυσικού κάλλους.
Η εξωστρέφεια του σχολείου μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, ιδιαίτερα μέσα από βιωματική γνωριμία με:
α) την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας – παράδοση, κληρονομιά, μνημεία.
β) την οικονομία – γεωργία-βιομηχανία, παραδοσιακά προϊόντα, υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον μεθόδων και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
γ) το φυσικό περιβάλλον – ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης, διατήρηση φυσικού πλούτου, αειφορία-ολιστικότητα.
δ) την επαφή με άλλους πολιτισμούς και εκπαιδευτικά συστήματα – μελέτη, σύγκριση, ανταλλαγή απόψεων, εξαγωγή συμπερασμάτων.
Το σεμινάριο
Το επιμορφωτικό σεμινάριο Erasmus KA122 που υλοποιήθηκε στη Μασσαλία της Νότιας Γαλλίας, ανέδειξε τις στενές σχέσεις των δύο χωρών. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα έχει ιδιαίτερους δεσμούς με την πόλη της Μασσαλίας, καθώς αυτή ιδρύθηκε από Έλληνες αποίκους Φωκαείς περί το 600 π.Χ
Στη διάρκεια του προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε δύο δημόσια σχολεία της Μασσαλίας, με πρώτο το College CHAPE (επίπεδο Γυμνασίου).
Η δεύτερη επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Lycee SAINT CHARLES (επίπεδο Λυκείου). Και στις δύο συναντήσεις, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στους χώρους των σχολείων, γνωριμία με το προσωπικό και συζήτηση για ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών από τα εκπαιδευτικά συστήματα των δύο χωρών, όπου εντοπίστηκαν σημαντικές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Ευχάριστη εντύπωση προξένησε η διδασκαλία της αρχαίας Ελληνικής σε μάθημα επιλογής του Γυμνασίου.
Μια επίσκεψη που ανέδειξε περαιτέρω τους δεσμούς ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία ήταν αυτή στην Ελληνική Κοινότητα Μασσαλίας, όπου πέρα από την εγκάρδια υποδοχή, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η δυνατότητα που παρείχε η Ελληνική Κοινότητα για εκμάθηση της ελληνικής ως ξένης γλώσσας.
Ακόμη πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε δύο βιομηχανίες-βιοτεχνίες παρασκευής παραδοσιακού σαπουνιού Μασσαλίας Savonnerie du Midi και Savonnairie de la Licorne, καθώς και στο Μουσείο Σαπουνιού Le Musee du savon
Τέλος στη διάρκεια της επίσκεψης δόθηκε η ευκαιρία γνωριμίας με ποικίλους τρόπους αξιοποίησης των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς (π.χ. μουσείων) στην εκπαιδευτική διαδικασία.